fbpx

Små smarte valg, er nøkkelen til å lykkes med vektreduksjonen.

Er du en av dem så føler at uka er kjørt, dersom du sprekker på dietten eller ikke holder treningsplanen? I denne artikkelen lærer du at kunnskap om trening og kosthold gjør deg i stand til å ta små smarte valg. Dette har vist seg å være en suksessrik strategi i bærekraftig vektreduksjon som varer.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Når det kommer til Vektreduksjon og trening, er det lett å tenke «enten eller»: Man blir veldig engasjert, og skal bruke «motivasjonsbølgen» til å bli en supermosjonist over natten. Man går «all inn». Det leder ofte til en humpete kjerrevei.

Problemet med «enten eller» holdningen, er det er fort gjort å velge for strenge eller harde opplegg man ikke klarer å følge helt ut. I tillegg er flere av disse oppleggene ferdige pakker, som helst skal følges som de er.

Da er det lett å få følelsen av å ikke lykkes, eller at «uka er kjørt» fordi man sprekker eller ikke får gjort det riktig. Så tenker man at «Neste uke derimot, DA skal jeg være flink!»  Dette er faktisk en av de vanligste feilene mange gjør, å tenke at «løpet er kjørt».

Derek Redmond er et flott eksempel på en som ikke tenkte at løpet var kjørt, selv om det definitivt var det! Derek skulle konkurrere i 400m på de olympiske sommerlekene i 1994. Omtrent 18 sekunder inn i løpet, om lag 180 meter ifra mål, får han muskelrift i låret og faller sammen i smerte midt på banen.

For de fleste ville løpet vert over der å da, men Derek nektet å gi seg. Han hinker videre, lenge etter at de andre har fullført. Han gir fullstendig blanke, i at han har fått tidenes setback. Han valgte å se på neste mulighet istedenfor. 

Egentlig handler en vellykket vektreduksjon og trening om mange små, men gode valg igjennom hverdagen. Du kan ha planlagt uka knallbra, men så skjer livet. Ting må endres, den ferdige planen må fravikes. Da må du være i stand til å ta de gode valgene, der og da. Lunchen eller treningen gikk ikke helt som planlagt. Nei vell, greit, hva er neste steg?

Små gode valg er en mer dynamisk tilnærming som krever litt mer innsikt, men resultatene du får gir deg langt bedre verdi for innsatsen! Faktisk fungerer det så bra, at metoden brukes i flere høyt presterende toppidrettsmiljøer!

 

Dette dreier seg naturligvis om mindsett, det indre spillet du spiller med deg selv.

 

Tenk litt over dette: Angriper du trening og livsstil med samme fokus som jobb, hobbyer eller andre ting du engasjerer deg i?
Sannsynligvis ikke. Det er egentlig litt rart, når trening og livsstil er de enkeltfaktorene som i størst grad påvirker resten av livet ditt:

Ekstra tid, overskudd og selvtillit kommer ikke bare godt med på jobb og hjemme, det kan være avgjørende for hvor lenge du lever og hvilken helse du har senere i livet. (du vet, når du skal kjøpe hus i Spania, å faktisk få tid til å være der =))

«Men Fabian, jeg vil ikke leve på bønner og sitronvann.
Jeg vil kunne spise biff og ta et glass eller to til lørdagsmiddagen!»

– Å selvfølgelig skal du det!

Dette handler ikke om avisenes fanatiske 12 ukers ekstremregimer, som ikke er bærekraftige.

Det finnes en bedre vei, med livskvalitet i førersetet.
Bli med meg, så viser jeg deg hvordan!

XOpt.no presenterer Gjennomtrent på 20

Hvor skal vi sende programmet?