Er det farlig å gå ned 1 kilo i uka?

Med 17 mai bare noen uke unna, er det flere som lurer på om det er farlig å gå ned over 1 kg i uka. Det er ikke farlig å gå ned 1 kilo i uka, men det er et par ting du må vite om.

Grunnen til at man mener det er best å gå ned rundt 0,5 kg i uka, er fordi det er enklere å lykkes med og fordi det er mer bærekraftig over tid for de fleste. Det sagt så har jeg hat kunder som har gått ned opptil 1.9kg i uka, uten at det var problematisk.

Når du gjør dette på egenhånd, handler det om å være smart å ikke gjøre de største feilene.

Farene ved å gå ned 1kilo eller mer i uka

Det vi er redde for når går fort ned i vekt, er at man skal få redusert forbrenning og miste muskelmasse. Dette har man sett i flere studier, og er et velkjent problem.

I tillegg har man sett en del tilfeller, hvor forbrenningen ikke går tilbake igjen etterpå. Også er det jo svært mange som går opp igjen kort tid etterpå, kjent som “jo-jo slanking”.

Disse 3 tingene MÅ du huske på, når du skal gå ned over 1kg i uka

Heldigvis er det 3 enkle grep du kan ta, for å redusere risikoen betraktelig!

Det er styrke, protein og grønnsaker.

Tren styrke når du skal ned i vekt!

Styrketrening bevarer muskelmassen din, og opprettholder forbrenningen. Dersom du ikke trener styrke i en periode med stor vektnedgang, vil du med 95% sikkerhet miste muskelmasse. Muskelmassen din øker forbrenningen din, strammer opp kroppen og skaper grunnlaget for styrke og balanse.

Styrketreningen må tung. Du skal maksimalt klare 7 repetisjoner pr sett. For å ikke slite deg helt ut, bør du kun ta 5-6 av disse repetisjonene.

Få i deg nok protein hvis du skal ned 1kg i uka

Økt proteininntak bidrar i seg selv, til å bevare muskelmassen. I tillegg vil den kunne gi noe økt utbytte av styrketreningen du gjør. Når du skal gå ned over 1 kg i uka, kan det være smart å velge et proteinpulver av typen “isolat”. Det er fordi disse er rent protein, med minimalt fett og karbohydrater.

Husk at proteiner fremdeles er en del av det totale matinntaket ditt. Husk å få balanse i matinntaket.

Spis masse grønnsaker og drikk vann

De aller fleste må redusere matinntaket til rundt 1200-1500kcal for å gå ned 1kg i uka. Da er det ikke mye mat du kan spise! For å bevare helsa og overskuddet, bør du velge matvarer som har mye vitaminer og mineraler. Her er grønnsaker den soleklare vinneren! Husk også å drikke nok vann i løpet av dagen, samtidig som du trolig må senke tempoet på treningen din.

Hvorfor er det ikke bærekraftig å gå ned 1 kg i uka?

Den viktigste årsaken, er at det er svært vanskelig å opprettholde. Man går inn i en “all-inn” modus, lik den mange inntar ved “bigest looser” og andre ekstremdietter. I oppfølgingsstudiene ser man at de fleste er tilbake til start, etter 1-2 år. Problemet er at man går tilbake til sitt gamle selv etterpå, fordi man ikke har etablert varige livsstilsendringer.

I tillegg er det jo naturligvis et spørsmål om man klarer å få i seg tilstrekkelig av stoffene kroppen trenger over tid, med så lite matinntak. Jeg kan i hvert fall røpe at det ikke er kompatibelt med å spise ute!

mar 16
Kosthold

Kickstart 2 uker

Kickstart planen kjøres i sykluser på en uke, med totalt 2 til 3 uker før man har pause.
Planen består av en matplan og et treningsprogram.

mar 07
Kurs

Kurs i Kaloritelling

Lær de viktigste prinsippene om kaloritelling og makrotelling, med XOPT sitt introkurs til kosthold!

feb 29
Gå ned i vekt

Urovekkende funn på ny studie om slankemedisin.

Tap av muskelmasse og vektoppgang med rent fett etter ett år, er blant de viktigste funnene i denne studien. Forskerne påpeker (ikke overraskende) at dette viser viktigheten av å kombinere vektnedgang med trening og varig livsstilsendring.

mar 16
Kosthold

Kickstart 2 uker

Kickstart planen kjøres i sykluser på en uke, med totalt 2 til 3 uker før man har pause.
Planen består av en matplan og et treningsprogram.

50%

Reserver din plass

Du er straks i må: Fyll inn detaljene under, så sender jeg deg en GRATIS invitasjon når registreringen åpner!

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Få mer informasjon

Så gøy at du er interessert i XOStudio!
Fyll inn detaljene dine, så sender jeg deg mer informasjon. 

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Er du medlem på XO Studio?

Velg den orange kanppen, dersom du allerede har et aktivt medlemskap ved XO Studio.
Dersom du ikke allerede er medlem, kan du starte med en prøvetime!

XOpt.no presenterer Gjennomtrent på 20

Hvor skal vi sende programmet?