Vekten står stille. Hvordan få i gang vektnedgangen?

Mann som har gått på slankemedisin siste halvår. Spiser maks 1500kcal daglig. Trener 1-2 ganger ukentlig. Her er 4 aktuelle tiltak for å fortsette vektnedgangen
Illustrasjon av lege med overvektig pasient

Dette er rådene Seksjonsoverlege Hjelmesæth gir i aftenposten. (Bildet over er illustrativt, og ikke av Hjelmesæth)

  • Husk å justere kaloriinntaket, ettersom vekten endrer seg.
  • Kroppen ønsker å motvirke vektreduksjon, og vil derfor forsøke å justere ned unødvendig aktivitet, for å spare kaloriforbruket. Dette kan utgjøre alt fra 0 til flere hundre kalorier pr døgn!

Tre tiltak for å starte vektnedgangen igjen:

1. Øk energiforbruket
2. Reduser kaloriinntaket med 30kcal pr kilo vekttap.
Når du nærmer deg 1300 grensen, må du passe på at du får i deg nok næringsstoffer og særlig protein. I tillegg anbefaler fagfolk 1-2 multvitamintabletter daglig.
3. Se på hva du spiser, når du skal kose deg! Alle trenger litt fri, men ikke la det gå helt over stokk og stein.

XO Tips – Øke forbrenningen

Fabian fra XO Personlig Trening mener man også bør vurdere å øke forbrenningen.

Økt forbrenning er et mye glemt gullkorn, som virkelig kan kickstarte vektnedgangen!” Sier Fabian.

Forbrenningen er som kjent hvor mange kalorier man bruker. Både pr døgn, men også pr treningstime. Det blir som at bilen bruker mer drivstoff pr kilometer. (altså kroppen bruker mer fett pr minutt)

Dette kan gjøres enten ved å øke oksygenopptaket, eller ved å øke muskelmassen.

mar 16
Kosthold

Kickstart 2 uker

Kickstart planen kjøres i sykluser på en uke, med totalt 2 til 3 uker før man har pause.
Planen består av en matplan og et treningsprogram.

mar 07
Kurs

Kurs i Kaloritelling

Lær de viktigste prinsippene om kaloritelling og makrotelling, med XOPT sitt introkurs til kosthold!

feb 29
Gå ned i vekt

Urovekkende funn på ny studie om slankemedisin.

Tap av muskelmasse og vektoppgang med rent fett etter ett år, er blant de viktigste funnene i denne studien. Forskerne påpeker (ikke overraskende) at dette viser viktigheten av å kombinere vektnedgang med trening og varig livsstilsendring.

mar 16
Kosthold

Kickstart 2 uker

Kickstart planen kjøres i sykluser på en uke, med totalt 2 til 3 uker før man har pause.
Planen består av en matplan og et treningsprogram.

50%

Reserver din plass

Du er straks i må: Fyll inn detaljene under, så sender jeg deg en GRATIS invitasjon når registreringen åpner!

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Få mer informasjon

Så gøy at du er interessert i XOStudio!
Fyll inn detaljene dine, så sender jeg deg mer informasjon. 

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Er du medlem på XO Studio?

Velg den orange kanppen, dersom du allerede har et aktivt medlemskap ved XO Studio.
Dersom du ikke allerede er medlem, kan du starte med en prøvetime!

XOpt.no presenterer Gjennomtrent på 20

Hvor skal vi sende programmet?