fbpx

Slik bruker du My Fitnesspal som en proff

My Fitnesspal er en kostholdsdagbok, som du bruker for å loggføre maten du spiser. My fitnesspal (MFP) har en flott app til telefonen, med en strekkodescanner til matvarer. (samme som de bruker i kassa på butikken)

Styrken til My Fitnesspal ligger i muligheten til å spore makrosplitten, og at du kan dele dagboken din med andre. Dette forteller jeg mer om lengere ned.

 

Det første skrittet er å lage en konto på www.myfitnesspal.com Etter at du har gjort det, får du en del spørsmål om høyde, målsettinger osv. Dette er generelle anbefalinger, og må tas med en stor porsjon salt. Dersom kostnaden er den samme, vil du ha H&M eller Hugo Boss?

Bytt ut de anbefalte verdiene, med dine personlige

De generelle anbefalingene til My Fitensspal passer deg omtrent like bra som en dress ifra H&M. Det passer alle «greit», men ingen spesielt bra. Med mindre du har H&M sin idealkropp naturligvis, men da hadde du kanskje ikke vert her? 

Dine personlige verdier og makrosplitt, er regnet ut ifra din person. Det vil si ditt personlige  treningsprogram, din hverdag og ikke minst kroppen din! Det skal passe deg som en skreddersydd Armani eller Zegna dress, hvis du virkelig skal slå på stortromma.. I tillegg til å være langt mer presist, gir det også mye raskere effekt, da du kan målrette innsatsen i langt større grad.

Proffene følger naturligvis med på sine personlige makroer, det bør du også gjøre. Da er det også langt enklere å sette enkle mål, som gir stor gevinst! Jeg tenker at dersom du først skal være flink å føre kostholdsdagbok, så kan du like gjerne få full uttelling av det.

Når er det bedre å telle Kallorier?
Du kan se på det å telle Kcal som «innsteg metoden» eller den enkleste vanskelighetsgraden. 
Det er enklest, siden du kun har et tall og forholde deg til. Til syvende og sist, er det også det tallet som betyr mest: Alle næringsstoffene ender opp som kalorier i det store regnestykket. (Kalorier er egentlig bare en måleenhet for energi, viste du det?)

Hva bør jeg starte med?
Husk at den beste planen, er den du gjennomfører. Derfor starter vi ofte kun med å fokusere på kallorier, og å legge inn alt man spiser.

Den sagnomsuste makrosplitten. Kalorier deles opp i Makro-stoffene Karbohydrat, Protein og Fett. Disse deles deretter opp i egne Mikro-stoffer.

Makrosplitten er ganske enkelt hvor stor andel av kaloriene dine, som kommer ifra Karbohydrat, Protein og Fett.

Dette er viktig, siden makronæringsstoffene oppfører seg svært ulikt i kroppen. Faktisk så fungerer kroppen best, når den får riktig mengde av alle sammen. 

Legg inn alt du spiser

En matdagbok er ikke bedre en det du fører inn i den. Dette er den største fellen med alle matdagbøker, så få kontroll på dette tidlig! 

  1. Riktig matvare. Pass på at du velger riktig matvare, fra riktig produsent. Det enkleste er å scanne strekkoden på embalasjen.
  2. Riktig mengde. En måte er å veie alt, men det er veldig kjedelig! Et smart triks jeg bruker, er å se hva som er hele pakkningen. så tenker jeg halve, en tredjedel eller en fjerdedel av denne. (Tenk pizzastykker!)

 

Proffene veier naturligvis opp maten sin, da dette gir best resultat. Trikset her, er å bruke noen faste kopper, beger eller kanskje scoopere, som du vet hvor mye inneholder.  Jeg har allerede veid opp hvor mye havre som går i protein-scooperen min, så jeg vet at hver scoop er 20g havre. Smart!

Alt skal med! En god kostholdsdagbok er ikke bedre en dataene du putter inn i den.

Slik deler du My Fitnesspal med andre

Slik gir du andre lesetilgang, til din My Fitnesspal dagbok. 

  1. Gå til www.myfitnesspal.com på en datamaskin. Det er vanskeligere å få til på telefon..
  2. Velg innstillinger 

Steg 1: Når du har logget inn, velger du «mitt hjem» og deretter «innstillinger».

 

Steg 2:  Under «kontoinstillinger» skal du velge «Dagbokinstillinger».

Steg 3:  Scroll helt nederst på siden. (den orange linjen viser toppen og bunnen på siden)

Under «Dagbokdeling» kan du velge 4 alternativer. Disse er:

  • Privat. Bare du kan se dagboken
  • Offentlig. ALLE kan se dagboken.
  • Kun venner. (Anbefalt) Kun de du aksepterer som venner på My Fitnesspal, kan se dagboken din.
  • Låst med en nøkkel. Kun de som har nøkkelen, kan se dagboken din.

 

 

Dele dagboken:  Ved å dele lenken som er ringet rundt på bildet, kommer andre direkte til dagboken din.

Steg 4: Du kan nå lagre og lukke websiden. Du er good to go! 

Anbefalninger for å sammarbeide med en coach

For å samarbeide med en Coach, er det anbefalt å velge følgende innstillinger:

  • Dagbokdeling: «kun med venner»
  • Send linken til coachen din.
  • Legg til coachen din som venn på My Fitnesspal. 

Ikke gå all-inn med en gang, da blir det veldig mye å holde styr på og det er lett å bli demotivert. Bli  heller enig med coachen din om hva dere skal fokusere på først, og legg deretter til andre fokus etterhvert.

For de fleste som ønsker livsstilsendringer eller vektreduksjon, pleier vi å starte med 2 ting. Riktig logging hvor alt skal med, og nok protein til alle måltidene!

Mangler du en Coach?

Jeg hjelper deg gjerne med dine målsettinger! Jeg har lang erfaring og svært gode resultater å vise til. Send meg en melding, så tar vi en uforpliktende prat =)