fbpx

Dette er forskjellen på Gruppetrening og smågrupper

Hva er egentlig forskjellen på gruppetrening og smågruppetrening? Svaret et mye større en du tror!

Gruppetrening foregår i store grupper, hvor instruktøren gjerne «trener med deltagerne». Smågrupper foregår i langt mindre grupper, og treneren går rundt blant deltagerne for å coache den enkelte. Smågrupper har gjerne en bedre progresjon mot et mål, mens gruppetrening oftest har aktivitet som mål i seg selv. Forskingen viser at treningsutbyttet kan variere enormt..

BONUS: Få en praktisk sjekkliste for smågrupper og gruppetimer i bunnen av artikkelen!

Gruppetrening

Gruppetrening kjennetegnes i hovedsak av at det er store grupper, med minimal personlig oppfølging og tilrettelegging. I tillegg er det liten grad av progresjon, fordi timene er lagt opp til at medlemmene kan droppe inn og ut. Gruppetimer har altså sjeldent et treningsmål som sin hovedagenda, men heller å skape aktivitet for deltagerne.  Typiske eksempler er Spinning, Zumba, Bodypump, og Bootcamp. 

Dette gjør ofte at instruktøren tar på seg en slags «showman» rolle, hvor målet er å engasjere å motivere deltagerne med sin egen entusiasme og høye energi. Dette kan naturligvis være ganske moro, hvem lar seg vel ikke rive med av turbo-tore som nettopp har tatt en trippel espresso?

Dette fokuset gjør også at kravet til instruktøren faller betraktelig, enhver kan gjøre andre svett! Siden det er lett å gli inn i mengden, kan manglende kunnskap skjules bak svette og «jobbe på» mentalitet. Fordelen er naturligvis at man kan tilby aktivitet og bevegelsesglede til en svært lav pris!

Smågrupper

Der vanlige gruppetimer ofte jobber med 12-50+ deltagere, fokuserer smågrupper gjerne på 4-8 deltagere. Istedenfor at instruktøren trener sammen med deltagerne ifra «scenen», er det vanligere at han eller hun fungerer som en trener som er ute blant deltagerne. Dette gjør at treneren kan coache hver enkelt, på sine individuelle oppgaver og utfordringer. Dette setter naturligvis langt større krav til trenerens kompetanse og ferdighet, men utbyttet for den enkelte kan være formidabelt.

Fakta artikkel fra Supertrening:

«Det kan være verdt å merke seg at kurs-litteraturen for gruppetreningsinstruktører, fremhever treningsmetoder som er direkte dårlige. (men praktiske for gruppetrening instruktøren) Et eksempel på det er pre-exhaust metoden som tømmer støttemuskler for energi, før de store musklene skal jobbe. Dette er av to årsaker: Det reduserer vekten som deltagerne kan bruke, slik at det er mindre krav til individuell oppfølging og kompetanse. I tillegg setter det langt mindre krav til dyrt utstyr.»

Dette er en del av en proff-artikkel om treningsmetoder. 

Siden treneren i smågrupper kan jobbe mer med hver enkelt fremfor å å stå på scenen, kan smågruppene også ha en bedre progresjon mot spesifikke treningsmål. Smågrupper bruker ofte langt bedre og dyrere proff-utstyr, som gir deg en helt annen treningsopplevelse kontra gruppetrening. Som du sikkert ser, ligger smågrupper et sted mellom både PT og gruppetrening. Man kan på en måte si at du får det beste av to verdener: Du får kvalitetsutstyret og nesten den samme oppfølgingen som du får med PT, til en langt rimeligere pris! Samtidig får du gleden og gruppedynamikken av å trene sammen med andre.

Oppsummering

Så hva er best? Det kommer an på hva du ønsker: Hvis du bare vil møte opp og være i aktivitet, så er gruppetrening ofte helt topp. Dersom du vil ha mer oppfølging eller har større ønske om fremgang med treningen, så kan smågrupper være et bedre alternativ.

 

Vår garanti: Du går ut, bedre en du kom inn!

XOpt tilbyr både Gruppetrening, Smågrupper og Personlig trening, i Skiens kanskje aller beste lokaler på eksklusive StudioXO. Her får du LYST til å trene! Sammen bygger vi et miljø hvor vi heier hverandre frem, skaper treningsglede, mestring og motivasjon til ukas viktigste avtale: Treningstimen din.

Smågrupper og gruppetimer i Skien

Tilbudet av gruppetimer i Skien er faktisk ganske bra, det er mange ulike gruppetimer å velge i blant. Hvis gruppetimetilbudet er viktig for deg når du skal velge senter i Skien, bør du spørre deg hva som er viktig for deg med gruppetimene.

Mange sier at det viktigste for dem er at de bare kan møte opp på gruppetimen, uten å måtte tenke over hva de skal gjøre. I så fall kan det være et bedre alternativ for deg,  å kjøpe et treningsprogram mot dine mål og ønsker. Da er du sikret progresjon og fremgang med treningen din, når du følger et strukturert treningsprogram. Med XO Online kan du velge mellom flere ferdige program, eller få ditt eget skreddersydde treningsprogram. Med eller uten coaching!

En annen populær grunn til at mange velger gruppetimer i Skien, er fordi de føler at instruktørene er gode til å motivere dem underveis i treningsøkta. I Skien er det mange gruppetime instruktører, men det er verdt å merke seg at flere holder gruppetimer på mer en ett enkelt senter i Skien. Det kan derfor være smart å finne ut om det er den gruppetimen til en spesifikk instruktør du liker, eller bare den typen gruppetime. Kanskje finnes det andre måter å få den samme treningsformen som på gruppetimen, med enda bedre fremgang og mestringsfølelse?

Hvis du drar på gruppetrening for å få et spesifikt treningsutbytte eller mål, bør du virkelig vurdere om gruppetrening er det rette for deg. Selv om det er mange gode gruppetimer i Skien, er det mange av instruktørene som er litt overivrige på å påstå hvilke effekter gruppetimen deres gir deg. Dette har faktisk vert oppe i media flere ganger, blant annet med «cross training» timer og andre gruppetimer som reklamerer med å brenne 500 kalorier og lignende.  Det er svært sjeldent hverken gruppetimene eller instruktørene klarer å levere, når de blir satt under lupen.

Et bedre alternativ kan være å prøve ut smågrupper, som det har blitt mer av i Skien de siste årene. Finn noen som spesialiserer seg på ditt treningsmål, og ta kontakt med dem. I Skien er det smågrupper på blant annet løping, yoga og kampsport. Nylig har det også kommet et helt nytt smågruppetilbud ifra XOpt i Skien, på styrketrening og livsstilsendringer. 
StudioXO i Skien er spesialister på livsstilsendringer, kraft og styrketrening, og tilbyr smågrupper med fokus på dette.

Sjekkliste for Smågrupper

StudioXO i Skien er spesialister på Livsstilsendringer, Kraft og Styrketrening, og tilbyr ulike unike smågrupper med fokus på dette.

XO Personlig Trening ble startet av Fabian Heyerdahl. Han har en Idrettsvitenskapelig Bachelorgrad, fordypet i fysisk trening. Under studiet hospiterte han ved Olympiatoppen sitt treningssenter, og underviste ved Toppidrettsgymnaset i Telemark. Tilleggsutdanning i Psykologi og Pedagogikk.

Fabian er en ettertraktet Idrettspedagog og personlig trener, som jobber med klienter på alle steder i livet. Han har selv vunnet kampen mot overvekt, som ledet til interessen for trening, helse og kosthold. Han lever et aktivt liv på en gård i Skien, med samboer og flere dyr.