Ny Forskning: Slik unngår du å bli støttemedlem

Ny norsk forskning kan fortelle hvorfor så mange blir støttemedlemmer på norske treningssenter. Skiensbedriften XOPT som har dette som kjernekompetanse.

Treningskonseptet XOPT ble laget fra grunnen av, med to ting i fokus: Det ene er at du skal få optimal treningseffekt mot dine målsettinger. Det andre er at du IKKE skal bli støttemedlem, men få motivasjon og ekte treningsglede.

Den rykende ferske doktorgraden fra Norges Idrettshøgskole, har sett på 250 ferske medlemmer i den norske treningsbransjen igjennom et års tid. Man har sett på hvor ofte medlemmene brukte senteret, og hvor lenge de var medlemmer. Det ble undersøkt hva som skilte medlemmene som brukte senteret mest, og de som falt fra. I tillegg har man målt treningseffekten på halvparten av deltagerne.

Det viktige å ta med seg fra denne doktorgraden, er at det er fullt mulig å påvirke alle hoved-faktorene for både oppmøte og droppet \ støttemedlemskap i veldig stor grad!

Det anbefales at instruktører og trenere bør ha god kunnskap om motivasjonspsykologi, for å bedre coache og veilede medlemmer i å skape god indre motivasjon, treningsglede og naturligvis unngå støttemedlemskap! Nettopp dette er kjernekompetansen på XOPT!

Resultater fra doktorgraden

Et spennende funn er at det ikke var noen direkte sammenheng, mellom antall besøk på treningssenteret og deres fysiske form.

Det som derimot ble trukket frem, er at motivasjon, og da særlig motivasjonstypen er avgjørende. Det er den indre motivasjonen man mener har størst potensiale, til å skape langsiktige treningsvaner. Å ikke minst: ekte treningsglede! Dette er den samme motivasjonen, som står i fokus på XOPT. Kvalitet over kvantitet altså!

Overraskende nok var ikke sosioøkonomisk status en vesentlig faktor. Personlig syntes jeg det er veldig overraskende, men helt klart positivt. (Strengt talt er det ukjent, hvorvidt dette er en vesentlig faktor. Så det er fremdeles en mulighet)

Ikke fullt så overraskende, blir medlemmets oppfattelse av egen ferdighet tatt frem som en potensiell årsak til lavt oppmøte. Det er kanskje ikke så rart, de fleste av oss liker å gjøre ting vi er gode til. Da kjenner vi mestring! Derfor er det litt overraskende at det finnes liten til ingen vitenskapelig grunnlag, for sammenhengen ferdighet-oppmøte. Det til tross for at teori og praksis tilsier det. (hvordan du oppfatter din egen ferdighet, er med på å forme motivasjonstypen din)

Trening er kompleks atferd

Det er viktig å forstå at trening faktisk er en kompleks handling, som påvirkes av langt mer en bare å «ville bli trent». Motivasjonstype, personens oppfattelse av treningen og tolkning av egen innsats\prestasjon er viktige psykologiske faktorer som påvirker dine treningsvaner. Det en person kan oppfatte som bra, kan en annen oppfatte som dårlig. Her har vi en viktig jobb å gjøre!

Sosial støtte fra venner og familie er en annen viktig faktor i atferd generelt, og særlig trening. Dette ser man særlig hos kvinner. Jeg mener at det er viktig å være klar over at dette kan være et tosidig sverd, dersom det brukes feil. Den typiske «fortell alle vennene dine at du skal ned 20 kilo» er et flott eksempel på dette, eller når vi begynner å søke bekreftelse ifra andre på at det er bra vi trener.

Her er særlig Sosiale medier en giftig orm, som flytter fokuset ditt over på eksterne tilbakemeldinger. Tidligere studier har vist at særlig kvinner er spesielt utsatt for å få en negativ effekt av dette over tid. (Ironsik siden de største trenings-influenserene er kvinner, som retter seg mot kvinner.)

Oppsummering

Prioriteringer og tidsklemma viste seg fremdeles å være den hyppigste årsaken til at deltagerne gikk over til å bli støttemedlemmer. For mange kan det være vanskelig å finne tid til trening i en hektisk hverdag. Dette er ingen hemmelighet! Men er det slik at du skal tilpasse deg treningen, eller skal treningen tilpasse seg deg?

På XOPT mener vi å ha funnet løsningen, her lager vi treningsopplegg som passer inn i DIN timeplan. Det er utrolig hvor mye enklere et ting er, når det er laget for deg og ditt liv!

På motsatt side ble treningsglede og mestringsfølelse tatt frem som de viktigste oppmøte-årsakene, blant de som trente mest. Her må vi som fagpersoner gå aktivt inn med coaching og veiledning, slik at du som kunde og medlem får riktig utfordring til rett tid. Her spiller oppfølging og coaching en svært viktig rolle. Som du ser, er det en ganske klar baktanke med den personlige oppfølgingen på XOPT!

Hvor kan du trene XOPT?

Hvis du syntes treningskonseptet XOPT hørtes spennende ut, bør du følge med nå!

Vi har tatt det hele et skritt videre, og laget kanskje Norges råeste PT Studio! Her kan du trene med meg, sammen med andre eller du kan booke hele studioet for deg selv, for den ultimate treningsopplevelsen!

50%

Reserver din plass

Du er straks i må: Fyll inn detaljene under, så sender jeg deg en GRATIS invitasjon når registreringen åpner!

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Få mer informasjon

Så gøy at du er interessert i XOStudio!
Fyll inn detaljene dine, så sender jeg deg mer informasjon. 

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Er du medlem på XO Studio?

Velg den orange kanppen, dersom du allerede har et aktivt medlemskap ved XO Studio.
Dersom du ikke allerede er medlem, kan du starte med en prøvetime!

XOpt.no presenterer Gjennomtrent på 20

Hvor skal vi sende programmet?