Platå, finnes de egentlig? Slik unngår du stagnasjon

Stagnasjon, eller platå er et begrep som brukes mye blant treningsentusiaster, så la oss se litt nærmere på det. Begrepet Stagnasjon og platå viser til når en person ikke lenger opplever å få, det samme utbyttet eller effekten av treningen sin. Det kan også være at personen opplever at fremgangen ganske enkelt har stoppet opp. Jeg bruker “opplever” fordi objektiv testing oftest viser fremgang.

FAKTA:

  • Det finnes to former Stagnasjon og Platå
  • Begge formene for Stagnasjon og Platå kan enkelt unngås
  • Begge formene oppstår fordi treningsopplegget ikke passer deg
  • Stagnasjonsdraugen er skapt, for å få deg til å kjøpe tilskudd du ikke trenger

Passer du ikke på, kommer stagnasjonsdraugen og tar deg

 Begrepet stagnasjon og platå er såpass mye brukt, at Proteinfabrikken til og med hadde det i sitt slagord “break the chain of stagnation”(bryt stagnasjonskjeden).

Leser du på ulike diskusjonsgrupper for særlig styrketrening og fitness, kan det se ut til at platåer og stagnasjoner lusker bak hver en krok. Passer du ikke på, så kommer stagnasjonsdraugen å tar deg. Heldigvis er dette bare resultatet av latskap. Det er treningsverdenens svar på håndverkere som sparkler terrassen din, også kjent som “slett håndverk” eller Slurv.

 Det er helt naturlig at treningsutbyttet endrer seg over tid.  Kroppen får nye og bedre egenskaper, som setter stadig nye krav til utfordringer. I tillegg skal det tas høyde for totalbelastning og restitusjon, for både energisystemene, Nervesystemet og kroppen med muskler, sener og ledd. Det er altså helt naturlig at man må justere treningsprogrammer over tid. Årsplaner er trossalt ikke like hele året!

Årsaken til at såpass mange opplever å treffe et platå, 
tror jeg er fordi de bruker tilfeldige treningsprogram som ikke passer dem. 

Treningen er ganske enkelt ikke tilrettelagt for den personen de er!
  Ved å bruke litt ekstra tid på å matche person og program, er du langt på vei.

Dette kan jeg hjelpe deg med, på en gratis konsultasjon eller prøvetime.

Det florerer av raske og billige programmer på nettet. Mange av de kan være helt greie, når de brukes av en person de passer til. Dessverre følger det sjeldent med en “dette programmet passe for deg som er bla bla bla”. I tillegg florerer det av gratisprogrammer, særlig på sosiale medier. Majoriteten av disse er så dårlig håndverk, at man kan lure på om de er tilfeldige. 

Helt greie som en morsom digresjon, eller dersom platåer og stagnasjon er målet. Det er naturligvis platå draugen som står bak alle disse jalla programmene, når den ikke kommer opp med øvelser som gir minimal effekt.

Husk at målet ikke nødvendigvis er å bli mest mulig svett!

 Et veldig godt eksempel på feil program, kommer fra ei jeg trente litt med for mange år siden. Hun hadde fått tak i treningsopplegget til ei på landslaget i langrenn. Siden landslagsutøveren var veldig sprek, måtte jo dette programmet være knallbra!
– 
Jeg kan røpe at det ikke gikk sånn kjempebra

Det var full spiker i noen dager, og så ble det stopp. Det betyr naturligvis ikke at programmet er dårlig, det betyr bare at det ikke passet til henne. Hadde hun heller fulgt noe som passet henne bedre, kunne hun opplevd å stadig bli bedre, få økt motivasjon og unngå hele denne “veggen”.

Det blir litt som om du skulle bruke klær som alltid var noen størrelser for små, eller for store. Dette kan resultere i to ting: Enten A) at belastningen blir for stor, og dermed økt risiko for skade eller overtrening. Alternativt B) så får du feil belastningstype eller for liten treningsbelastning som begge resulterer i redusert eller ingen fremgang. 

I tillegg merker jeg meg at overraskende mange ikke følger et program overhodet, de bare gjør litt diverse øvelser. Da blir jo naturligvis resultatene deretter. En båt uten en havn, kan drive rundt på havet i årevis. Setter du deg derimot et mål og peiler ut en kurs, kommer du langt raskere frem til mål.

I løpet av mine snart 10 år med trening, har jeg til gode å ha klienter som opplever platåer.

I løpet av mine snart 10 år med trening, har jeg til gode å ha klienter som opplever platåer. Vi har naturligvis måttet evaluere, justere og utvikle oss, men platåer hvor ting stopper opp har vi ikke møtt. Når man ser olympiske utøvere forbedre seg i verdenstoppen etter mer en 15 år med hard trening, da blir det for dumt å si at en mosjonist skulle stoppe sin utvikling etter 6 måneder eller noen år. Jeg mener, kom igjen da!

Jeg har hatt flere klienter som forteller om flere ting de har prøvd, uten langvarig suksess over tid. For det er jo det det handler om? Du vil ha effekt nå, men du vil jo sikkert at den skal fortsette å vare? Det er  fremdeles like gøy å se gleden, når de begynner å se fremgangen komme. 

Det er ikke fordi vi bruker den nye super-ultra-x5000 maskinen, men fordi vi bruker litt ekstra tid på den enkelte. Dette personlige aspektet kombinert med super-ultra-x5000 maskinen, mener jeg er en vesentlig årsak til at så mange lykkes med å unngå platåer. Ingen demotiverende platåer gir økt motivasjon. Motiverte klienter leverer bedre innsats på treningene sine, som igjen gir bedre og raskere fremgang.

 Platåer og stagnasjoner, er grenser som kun eksisterer oppe i hodene våre. Stagnasjonsdraugen får bare makt i livet ditt, dersom du lar den få komme frem. Gå objektivt til verks: Skriv treningsdagbok eller ta mål som du skriver ned. Da holder du tilregnelig ovenfor deg selv, og det blir mye lettere å se fremgangen din over tid. 

For det kommer perioder som er tøffere, og da kan det være god hjelp å se på det man har fått til. Hvem vet, kanskje det ikke er så dårlig som du tror? Ikke vær redd for å spørre om hjelp, ifra fagpersoner. Man lærer utrolig mye av å være nysgjerrig! 

OPPSUMERT:

·        Stagnasjon og platåer kan enkelt unngås

·        Det er to former: Den ene er i hodet ditt, den andre ligger i programmet ditt.

·        Den i hodet kan du jobbe med selv, ved å bruke treningsdagbok

·        Den i programmet ditt kan du løse med å bruke et program tilrettelagt for deg

mar 16
Kosthold

Kickstart 2 uker

Kickstart planen kjøres i sykluser på en uke, med totalt 2 til 3 uker før man har pause.
Planen består av en matplan og et treningsprogram.

mar 07
Kurs

Kurs i Kaloritelling

Lær de viktigste prinsippene om kaloritelling og makrotelling, med XOPT sitt introkurs til kosthold!

feb 29
Gå ned i vekt

Urovekkende funn på ny studie om slankemedisin.

Tap av muskelmasse og vektoppgang med rent fett etter ett år, er blant de viktigste funnene i denne studien. Forskerne påpeker (ikke overraskende) at dette viser viktigheten av å kombinere vektnedgang med trening og varig livsstilsendring.

mar 16
Kosthold

Kickstart 2 uker

Kickstart planen kjøres i sykluser på en uke, med totalt 2 til 3 uker før man har pause.
Planen består av en matplan og et treningsprogram.

50%

Reserver din plass

Du er straks i må: Fyll inn detaljene under, så sender jeg deg en GRATIS invitasjon når registreringen åpner!

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Få mer informasjon

Så gøy at du er interessert i XOStudio!
Fyll inn detaljene dine, så sender jeg deg mer informasjon. 

Ved å sende skjemaet aksepterer du å motta kommunikasjon og markedsføring, ifra xopt og dets partnere. Du kan melde deg av når du ønsker. Vi selger ikke din epost videre. All persondata behandles i tråd med vår personvernspolicy.

Er du medlem på XO Studio?

Velg den orange kanppen, dersom du allerede har et aktivt medlemskap ved XO Studio.
Dersom du ikke allerede er medlem, kan du starte med en prøvetime!

XOpt.no presenterer Gjennomtrent på 20

Hvor skal vi sende programmet?