På bildet ser du et typisk treningssenter stappfullt av støttemedlemmer. De har faktisk plass til mange flere! Støttemedlemskap gir dessverre kun to effekter. Det slanker lommeboken din, og øker fortjenesten til senteret.
Denne posten tar utgangspunkt i medlemmets perspektiv, ikke senterets behov for fortjeneste. Det burde kanskje bli en annen post som kan hete “støttemedlemsmodellen, hvordan elefantene i den norske treningsbransjen tjener fett med penger”.
Fabian støttemedlem
Jeg har selv vert støttemedlem, hvem har vel ikke det? Jeg har nemlig ikke alltid vert en treningsnerd, langt ifra! Jeg har veid over 140kg, og skydd trening som pesten. Det var når badevekten bikket 140kg, at jeg skjønte noe måtte gjøres.
Lang historie kort, så ble jeg støttemedlem ca 2 måneder etter at jeg meldte meg inn i det som den gangen het Elixia.
Med kunnskapen jeg har i dag, ser jeg hvordan dette lett kunne vert unngått. Dessverre er det nok fremdeles mange som havner på støttemedlem-kjøret.
Jeg kan røpe at hverken er teknologi, nye freshe løpesko eller annet fjas som er avgjørende. Ja, det kan gi en kort inspirasjons-boost, men skaper ikke ekte treningsglede motivasjon.
Nøkkelordet her er god, jevnlig oppfølging.
Viktigheten av god oppfølging så vi svært tydelig under Covid-19 pandemien på starten av 2020 tallet. Idrettsklubbene og treningssentrene hadde store frafall i medlemstall. NiF og andre store aktører var ute å formidlet at både teori og praksis tilsier, at de som var flinkest til å følge opp medlemmene sine og engasjere disse får lavere frafall.
Det skal sies at jeg ble ringt opp en gang eller to når jeg var støttemedlem, men da er det allerede for sent! “Hei, vi har ikke sett deg på en stund”.
Hva vil det si å følge deg opp?
Holder det at jeg sender en epost? Eh, nei…
God oppfølging handler ikke om å ringe rundt til alle kundene for å høre om de har alt de trenger, eller om de skal kjøpe mer. Vi kaller dette for salgsoppfølging. Dette er den vanligste formen for oppfølging, og tar utgangspunkt i at bedriften skal øke sin fortjeneste. Her kunne jeg sikkert blitt mye flinkere, men det er nå så.
Jeg mener at den gode oppfølgingen handler om å skape gode relasjoner, slik at dine behov blir ivaretatt på dine premisser. Kroppsøvingslæreren tilstreber å se hver enkelt elev. Iløpet x antall dager, skal du ha snakket med alle. Det er krevende, men helt avgjørende for god treningsledelse.
Oppfølging har flere funksjoner.
- Gjøre om inspirasjon til motivasjon
- Gi grunnlag for oppfølging og treningsprogrammer
- Ta tak i problemer og utfordringer.
- Spille hverandre bedre
Inspirasjon til motivasjon
Treningsgnisten starter med inspirasjon, men hvis ikke den forvandles til motivasjon vil flammen slukke. Med god oppfølging kan jeg hjelpe deg med å finne din indre motivasjon, den ustanselige indre drivkraften. Det krever at vi snakker sammen jevnlig, vi må skape relasjoner som går dypere en “hadde du det fint på timen?”.
Treningsplanlegging
Uten jevnlig oppfølging, blir det vanskelig å sette opp smarte treningsprogrammer. Da må man istedenfor basere seg på mer generelle programmer, som enten skal klare alt eller som kjører det super safe. Begge deler gir i bestefall middelmådige resultater, og øker risikoen for stagnerende platåer.
Problemløsing
Hvilke øvelse skal tas først? Skal det gjøre vondt i kneet? Trening kan by på mange utfordringer og problemer, heldigvis er det aller fleste enkle å løse, når de tas tak i tidlig! Jevnlig oppfølging sikrer at man får gjort nettopp dette, før det resulterer i feiltrening eller skader.
Spille deg bedre
I lagspill på høyt nivå snakker man ofte om å spille hverandre bedre. Dette er ikke begrenset til idretten, men handler om å kjenne hverandre. Når vi kjenner hverandre bedre, vet jeg hva du trenger for å være ditt beste. Jeg vet også hva du absolutt IKKE trenger! Dette krever at vi har en god relasjon, og gode relasjoner utvikles over tid.
På denne måten klarer jeg å snu “treningshatere” til “treningselskere” på få uker.